fredag 27 mars 2009

Lata dagar... men anda traningsvark!



I Hampi lever livet utan for mycket 'hassle'. Manniskorna ar mer avslappnade an nagon annanstans i Indien, so far, och vi glider runt pa vara cyklar, eller mopeder, och bara njuter av de fantastiska vyerna. Det ar rena rama Djungelboken har! Lovar att Rudyard Kipling maste ha tagit inspiration fran det har stallet, finns t.o.m. restauranger med namn som 'Mowgli" etc. Allt ar perfekt utom varmen som saktar ner farten 'en aning'. Men vi har varit modiga och cyklat runt i omgivningarna (darav traningsvarken) och idag har vi spenderat mestadelen av dagen med att tillverka silversmycken(!). Skulle bara titta efter ev. presenter da butiksagaren foreslog det billigare alternativet att tillverka smyckena sjalva, utan att betala for 'workshopen' som faktiskt tog oss halva dan. Jag ar mycket nojd med mitt smaragdhalsband:)

Bokat flyg fran Chennai till Kuaula Lumpur. Jag ska till Thailand ar det bestamt. Jag alskar Indien, men som sagt, det ar en aning pafrestande som tjej att resa runt i detta land, speciellt ensam. Det gar, och det gar bra, men jag kanner att efter tva manader, och speciellt i denna varme, ar det dags att rora pa sig. Mot beachen!

lördag 14 mars 2009

Cello Pakistan

Kom tillbaka till Jaisalmer fran var kameltur for fyra timmar sen och en laaang dusch, lassi och lite mer onodig shopping senare sitter vi och tar det lugnt pa ett interntcafe i det gamla fortet. Jaisalmer ar val inte favoritstallet, men kamelturen var fantastisk. Sanddyner nara Pakistanska gransen, sova under bar himmel med stjarnorna som tak, svettiga, skumpiga dagsturer och nybakt brod, indiska mat och chai vid varje stopp. Bara jag, Inge, Baba och Aladdin plus kamelerna forstas. Min kamel kunde inte sluta fisa men han bar mig hela vagen utan klagomal. Otroligt vanlig, men en aning stolt. Nagra vanskapspussar var det inte tal om. Jo just det, glomde nastan den allra viktigaste medlemmen i vart sallskap, Pete, var skabbiga, lustiga hund som foljde oss genom hela oknen anda tills vi var tillbaka, tre dagar senare. Det var minsann en gammal sjal. Men han paminde anda lite om Santas little helper fran Simpsons. Han sov hos mig pa natterna. Det var nastintill omojligt att vacka honom da det var dags att byta stallning nar sanden blev for hard mot hoften. Mycket hangiven o0ch sallskaplig hund. Ett tag diskuterade vi t.o.m. att satta honom i karantan och ta med honom hem, goda honom med riktig hundmat och bara ta hand om honom. Men, vi maste vara realistiska ocksa.

Imorgon far vi till Udaipur och lite mer uteritt men denna gangen till hast (om bara stackars rumpor haller!) och edan nedat mumbai och Goa. Vi far se om vi hinner med Kerala. Tiden flyger i detta land.